Life on Mars trail, één van de mooiste wandelingen in Kroatië, is een ‘buitenaardse’ wandeling langs de mooiste stranden en door de ruige en kale natuur in het noorden van eiland Pag,

Door de hevige burawind is het eiland arm aan plantengroei. Het gebied bestaat enkel uit rotsen en stenen. Tijdens de trail  krijg je het gevoel niet meer op aarde te zijn.

Life on Mars trail is in totaal 16 km. In het dorpje Metajna zijn verschillende punten waar je kan starten. De wandeling is goed aangeduid en je kan kiezen voor een wandeling van 4, 7, 12 of 16 km.

Anri en ik hebben de wandeling 3 keer gemaakt in een andere versie.

De eerste keer was in de lente. Een korte wandeling naar het strand Beritinica met de drie grote stenen en de rots Zatoj.

In november stapten we 12,8 km, langs de stranden Slana, Sušac en Malin en de via ferrata.

In januari hadden we gezelschap van de sympathieke Charity en Joe. Nu maakten we een lus van 11,4 km, langs de stranden Slana en Seline, over de vlakte Draga en langs de Metajna Hinking Trail.

life on Mars trail map

Van Zadar naar eiland Pag

Brug naar eiland Pag

Eiland Pag is bekend om zijn zoutpannen, rotsformaties, oude olijfgaarden, uitstekende schapenkaas, typisch kantwerk en mooie kiezel- en zandstranden.

Het eiland ligt op 30 km van Zadar en is met het vasteland verbonden door een brug. Wanneer je de oversteek maakt naar het eiland, hou dan zeker eens halt vóór de brug. Het uitzicht zal je verbazen!

Vanaf de brug is er één hoofdweg naar de stad Novalja, 45 km verderop. Vóór Novalja volg je de borden Metajna. Reken op anderhalf uur rijden van Zadar naar Mars.

Heb je meer dan een dag de tijd, bezoek dan zeker ook het stadje Pag, de zuivelfabriek Gligora, de zoutpannen en het beschermd natuurgebied met 80.000 olijfbomen in Lun.

Van Novalja naar Metajna

Novalja naar Metajna

Novalja,  een toeristische stad en het centrum van het noordelijk deel van het eiland Pag, ligt op 12 km van Metajna.

Het is maart als we dit punt van eiland Pag voor het eerst ontdekken.

Tijdens de rit van Novalja naar Metajna genieten we van het bijzondere landschap. Op talrijke plaatsen zijn door herders en boeren muren van veldkeien aangelegd die de zeldzame vruchtbare grond tegen de wind beschermen. Hiertussen groeien kleine aromatische planten, de basisvoeding van de schapen. De vele lammetjes in deze prachtige omgeving brengen je meteen in een lentestemming.

Caska, een Romeinse nederzetting

Caska toren

Onze eerste stop is aan het strand van Caska, een rustig plaatsje met een rijke historie, op 2.5km van Novalja en vlakbij het beroemde strand Zrce.

In de baai van Caska beklimmen we de toren. Vroeger was dit een observatorium om tonijn te spotten.

Meer info over Caska, de grootste Romeinse nederzetting van het eiland, kan je lezen op de site Visit Pag Island

Metajna, startplaats Life on Mars trail in Pag

Rusica strand Pag

Metajna, een pittoresk dorpje in een beschutte baai, was ooit een vissersdorp. Nu is het een toeristische bestemming voor strandliefhebbers. Er is een promenade met terrasjes waar je tijdens het seizoen lokale producten kan proeven, zoals de kaas van Pag, lamsvlees, vis en schaaldieren.

Metajna is vooral bekend om de stranden van Ručica en Beritnica, de mooiste stranden van eiland Pag, misschien ook wel de mooiste van Kroatië.

Vóór je Metajna binnenkomt zie je aan de linkerkant de bordjes naar startplaats A van de wandeling Life on Mars. Je kan er ook iets verder rijden, voorbij de baai en de promenade, waar je aan de rechterkant de bordjes  naar startplaats aantreft.

Wij rijden langs het kleine wegje tot aan startplaats D. Hier kan je de auto parkeren in het veld. Op deze plaats is men druk met het bouwen van een groot strandhuis. Iedereen drinkt natuurlijk graag een fris pintje of eet een ijsje na de wandeling of tijdens een dagje aan het strand. Voor ons toch een beetje jammer dat zo’n mooi stukje natuur verstoord wordt.

Wandeling 1, naar het strand van Beritnica

kloof van Beritnica
drie stenen Beritnica

In maart maken we onze eerste wandeling in dit gebied.

Anri parkeert de auto aan startpunt D. Door onze stop in Caska en het beklimmen van de toren, is het ondertussen 16.00u. We zijn niet goed voorbereid en volgen een pad met rood/witte markeringen. We hebben echter geen idee waar dit naar toe leidt.

Na een wandeling van 20 minuten door een diepe kloof met grote stenen komen we aan het strand van Beritnica. Wauw, we zijn  super verrast! Midden in de ondiepe zee heeft de natuur drie grote rotsblokken neergelegd! Een onvergetelijk uitzicht!

Wandeling 2, naar de spectaculaire rots Stogaj

wandeling langs de rots Stogaj
klimgebied Stogaj eiland Pag

Onze tweede wandeling is op een zonnige herfstdag in november. Het is ongeveer half 12 als we in Metajna aankomen. Op startplaats D vertrekken we in korte broek en T-shirt en een rugzak met picknick.

Deze keer nemen we niet de kloof naar het strand van Beritnica, maar blijven we erboven wandelen richting Stogaj.

Stogaj is een bekend klimgebied met één van de meest spectaculaire rotsen aan de Adriatische zee. Hij valt op door zijn vorm en positie.

We zien boven op de top drie moedige bergbeklimmers. Zij hebben de meest adembenemende plek om te genieten van de zee, het eiland, het vaste land en het Velebit gebergte.

Wanneer we dichterbij komen, zien we dat er klimroutes voorbereid zijn met haken. Een uitdagende adrenaline kick voor ervaren bergbeklimmers. Het blijft voor ons een droom om bovenop de rots te staan.

Wandeling naar de stranden Slana, Sušac en Malin tot aan de via ferrata

daling naar Malin
strand van Malin eiland Pag
Malin-Susac eiland Pag

Van Stogaj wandelen we verder richting E en het strand Slana op ongeveer 2.3 km van onze startplaats. Alweer zijn we niet goed voorbereid en missen het smalle paadje rechts beneden naar de via ferrata.

Op punt G hebben we de keuze links of rechts, we nemen de rechterkant om zo de andere kant van het eiland te bereiken.

Na in totaal ongeveer 4 km wandelen en klimmen komen we in Vela Glavica, een punt op 117 meter boven de zeespiegel. Op de top heb je het mooiste uitzicht over de zee, het vaste land aan de overkant en het Velebit gebergte.

Van de top dalen we naar het strand en de baai van Malin. Zo mooi hier! Een strand voor ons alleen. We worden er helemaal stil van en genieten volop.

Met blote voeten stappen we door het frisse water. Met dit prachtige herfstweer had een duik in de zee nog gekund. Volgende keer toch maar een handdoek meebrengen!

Er is ook een waterbron. Dus ja, er is water op Mars 😉!

Van de baai van Malin bereiken we na 10 minuten stappen de baai Sušac. Op een zonnig plekje nemen we hier pauze om te picknicken.

Via ferrata. Doen we het of doen we het niet?

via ferrata pag

Na meer dan 2 uren onderweg en 6 km verder, bereiken we de via ferrata of de ijzeren weg.

We zien het einde niet en hebben geen idee hoelang of hoe moeilijk dit parcours is. Hadden we ons toch maar beter voorbereid.

Wat nu? Doen we het of doen we het niet?

Ik probeer eerst! Het eerste deel kan ik met de voeten op de haken staan en boven mij hou ik de kabel stevig vast. Maar na 6 haken komt een dikke kabel waar je op moet balanceren. Ook Anri probeert tot aan de twee kabels. Daar staan we dan! We twijfelen maar doen het niet!

Ons volgende plan is om door het water naar de overkant te stappen. We doen schoenen en  broeken uit en rollen onze T-shirt op. Behalve een paar vissers op zee is er niemand in de buurt die ons kan zien.  Het gaat eerst goed en de temperatuur van het water is ok. Na de bocht zakken we steeds dieper, wordt onze T-shirt nat en hangt de rugzak in het water. Dus geen goed idee!

Ontgoocheld drogen we ons af en nemen dezelfde weg terug. Achteraf dikke spijt, want we hadden het gekund!

Wandeling 3, langs de rots Stogaj, de stranden Slana en Seline en over de vlakte Draga

strand Celine eiland Pag
vlakte draga eiland Pag

In januari wandelen we een derde keer. De zon schijnt, maar de burawind zorgt voor afkoeling.

We hebben om half 12 afgesproken met Charity en Joe. Ze trekken door Europa met hun camper en logeerden al eens bij ons. Ze staan ons met hun camper op te wachten aan startplaats D.

Zij ontdekken Life on Mars trail voor het eerst. We zijn ondertussen goed voorbereid en de trail kent voor ons geen geheimen meer 😊.

Het eerste deel, voorbij de indrukwekkende rots van Stogaj, is voor ons niet nieuw. We volgen richting  E naar de baai van Slana en vinden nu wel het paadje naar de via ferrata. Hoewel dit nu niet op onze route ligt, maken we de steile afdaling naar het strand.

Als Charity en Joe de via ferrata zien, willen ze voor de fun eens heen en weer. Ze zijn heel sportief en bereiken zonder problemen in 10 minuten de overkant. Ik probeer het tot half weg, wat ook goed lukt. Ongelooflijk dat we de eerste keer zo getwijfeld hebben. Volgende keer doen we het zeker!

Van het klimmen krijgen we het warm. Onze jas hebben we niet meer nodig. Na een grote slok water en een chocoladereep volgen we punt G. Vorige keer kozen we hier de rechterkant, benieuwd of de linkerkant ook zo mooi is.

Na even klimmen en dalen bereiken we het strand Seline, een pareltje in een beschutte baai. Seline ligt op 3 km van onze vertrekplaats. Aan de overkant zien we het vaste land en de besneeuwde bergtoppen van het Velebit.

Onder de indruk van deze plek missen we bijna de rood-witte markering. Joe ontdekt dat de route verder loopt door een kloof. We klauteren 100 meter naar boven. Het is gecontroleerd stappen over de rotsen en we vergeten bijna om af en toe halt te houden en te genieten van een indrukwekkend uitzicht.

Parallel met de kustlijn, wandelen we 3 km over de vlakte van Gusta Draga, Ravna Draga en Krive Draga. Aan de overkant, op het vaste land, ligt de stad Karlobag.

picknick eiland Pag

Het is iets na 14.00 u en na in totaal 6.3 km stappen krijgen we honger. In Krive Drage vinden we een beschut zonnig plekje tegen een lange muur. Op een comfortabele steen eten we met smaak ons lunchpakket, een slaatje met groente uit de tuin en home made crackers. Aan de ene kant de zee en het prachtige Velebit gebergte,  aan de andere kant de taferelen van Mars en de vrolijke lammetjes. Bestaat er een restaurant met mooier panorama?

We willen nog even verder genieten van deze plaats, maar er staan nog een paar kilometers op het programma. Langs een lange, strakke muur dalen we steil anderhalve kilometer tot aan de zee.

We passeren startplaats A en het centrum van Metajna. Langs de baai bereiken we startplaats B.

Het is 15.00u, er staat 8.5 km op onze teller en ons energiepeil staat nog hoog. Het laatste deel van de Life on Mars trail, of de Metajna hiking trail, ligt nog op ons te wachten.

Metajna hiking trail op eiland Pag

metajna hiking trail

Metajna hiking trail is een onderdeel van de Life on Mars trail.

De tocht begint aan de baai van Metajna op startplaats B en loopt rond het schiereiland. Het eerste deel is verhard en ’s avonds ook verlicht. We zien wandelaars met honden en ook enkele hardlopers.

De route komt voorbij de stranden Sunčana en Skrivena. In de zomer een prachtige plek om de zee in te duiken. Het bosje naast het wandelpad zorgt voor schaduw.

Het eindpunt is het strand Ručica, een aangenaam familiestrand met een strandbar die zorgt voor een koele attractie in het toeristisch seizoen.

Ben je een rustige wandelaar of is het in de zomermaanden te warm om de volledige wandeling te maken, dan is Metajna hiking trail van 4 km vast iets voor jou. Deze trail is een onderdeel van de Life on Mars trail. Na deze wandeling heb je ook het gevoel even op Mars geweest te zijn.

Het is bijna 16.00u als we terug aan de auto komen. De totale route van vandaag was 11.40 km.

Via Ferrata van Pag

Via ferrata Pag- Charity
Via ferrata Charity

Via ferrata is een term uit het alpinisme en betekent letterlijk ‘ijzeren weg’.

De via ferrata van Pag is 100 meter lang. Langs een rotswand en boven de zee is met staalkabels en voetsteunen een parcours uitgezet, dat de baaien van Slana en Sušac met elkaar verbindt.

Op het eerste gezicht ziet het er niet zo veeleisend uit. We hebben al verschillende malen de korte via ferrata aan de Krupa rivier gedaan, dus we dachten dit ook wel aan te kunnen 😉.

Je hebt best wat kracht in je armen nodig. Door de vorm van de rotsen hang je dikwijls met je handen aan de kabel en moet je steun zoeken met je voeten.

Klimuitrusting, handschoenen en een helm zijn aanbevolen maar niet noodzakelijk. Zorg ook dat je rugzak niet te zwaar is.

Is de via ferrata niets voor jou en wil je niet de ganse weg terug, dan kan je ook een niet gemarkeerde kortere route nemen. Je klimt zigzag naar boven op de rotsen en loopt 500 m parallel met de via ferrata. De afdaling is steil met losliggende keien en scherpe rotsen. Wees dus uiterst voorzichtig of kies zoals wij dezelfde weg terug.

De burawind

Life on Mars wandelpad

Bura is een koude, ruwe, gevaarlijke, onvoorspelbare en harde noordenwind. De wind komt langs de zuidelijke berghelling van Velebit naar het zeeoppervlak.

De burawind verspreidt zeezout over het eiland en over de schaarse vegetatie. In dergelijke omstandigheden kunnen alleen extreem resistente en meestal aromatische planten overleven zoals salie, immortelle, bijvoet, cistus, Jerusalemdoorn en  venkel.

Deze planten met meestal kleine bloemen zijn de schoonheid van de Karstrotsen op eiland Pag.

Schapen en typische schapenkaas van Pag

schapen op eiland Pag

Schapen en lammetjes geven ons gezelschap tijdens de wandeling. De inlandse schapen van Pag zijn bekend om hun uithoudingsvermogen om op dit ongewoon ruwe en kale land te overleven. ‘Survival of the fittest’.

De rotsen en veldkeien, typisch voor het eiland, worden door de lokale bevolking babulji genoemd.

Tussen deze babulji gaan de schapen op zoek naar geurende kruiden.

De kruiden zijn het voedsel van de schapen en geven een bijzondere smaak aan de beroemde schapenkaas van Pag.

Het pasgeboren lammetje met zijn zwarte pootjes is onze favoriet. Het houdt niet zo van paparazzi,en huppelt snel verder😉.

David Bowie en Šimun Cimerman

Baai Celine eiland Pag

“Take a look at the lawman beating up the wrong guy, oh man, wonder if he’ll ever know, he’s in the best selling show. Is there life on Mars?”

Toen David Bowie  in 1971 het lied ‘Life on Mars’ schreef, wist hij niet dat het antwoord op eiland Pag lag! Ondertussen is één van de mooiste routes van Kroatië vernoemd naar zijn tijdloze song.

Šimun Cimerman wordt de vader van de avontuurlijke trekking in Kroatië genoemd. Hij trok voor het eerst in 2002 door eiland Pag.

Šimun maakte toen de associatie met Bowie’s ‘Life on Mars’ nummer. Zijn idee was wanderoutes uitstippelen via gemarkeerde paden met verschillende afstanden en toegankelijk voor een breed publiek. De toeristische dienst van Novalja heeft zijn voorstel meteen aanvaard.

Jaren later in 2017 vond de eerste trekking race plaats, een wedstrijd die nog steeds elk jaar doorgaat.

Šimun vertelt dat hij het indrukwekkende beeld aan het begin van elke race nooit zal vergeten. Duizend deelnemers aan de startboog zingen het lied ‘Life on Mars’. Een spectaculaire ervaring die je hele lichaam doet tintelen.

Life on Mars trail, onze tips voor een wandeling in Kroatië

Life on Mars route Pag
vlakte Draga Life on Mars trail

Wil je de volledige wandeling van 16 km maken, neem dan zeker een ganse dag of minstens 7 uren de tijd. Alles hangt af van het weer, de pauzes die je neemt en vooral van de vele foto’s die je zal maken.

Wij hebben de wandeling in de herfst en winter gemaakt, een ideale tijd om te wandelen.

Hou er in de zomer rekening mee, dat er nergens schaduw is. Het heldere water en de verlaten strandjes kunnen dan voor afkoeling zorgen.

Heb je goede wandelschoenen en ben je een sportieve stapper, dan is de trail, behalve de via ferrata, niet zo veeleisend. Het totale hoogteverschil is ongeveer 200 m en de route is goed aangeduid.  Wandel voorzichtig over de smalle paadjes en losse stenen. Misschien helpt een wandelstok?

Ervaren wandelaars of hikers die houden van een uitdaging, beleven vast ook veel plezier aan deze trail.

Voor wie 16 km teveel is, zijn de verschillende versies van 4, 7 en 12 km een aanrader. Zo kan je ook genieten van het prachtige landschap van Mars. Je kan de folder downloaden op de site van de toeristische dienst van Novalja.

Een klein bootje, met drank en hapjes en een leuke kapitein, zou ideaal zijn om op een mooie zomerse dag een dagje op deze stranden door te brengen.

Hebben we je warm gemaakt om eiland Pag te ontdekken en de uitdaging van de Life on Mars trail aan te gaan? Deel hieronder graag je impressies.

Meer informatie over Life on Mars en eiland Pag

Life On Mars Trail – Visit Novalja

Life on Mars Trail – Pag – Hiking Croatia

Staza Life on Mars na otoku Pagu pretvara planinarenje u izvanzemaljsko iskustvo – Novi list

Metajna, Otok Pag | Apartmani | Plaže, Uvale (otok-pag.hr)

Pag Outdoor: Penjanje na Stogaj nezaboravna je vrhunska adrenalinska atrakcija (turistickeprice.hr)