Belevenissen in Zadar, vriendinnen aan het woord

Begin mei. Vandaag komen 4 goede vriendinnen met hun partners op vakantie in Zadar.

We hebben een mooi programma samengesteld met elke dag een leuke activiteit in en rond Zadar. De weersvoorspellingen zijn nog wisselvallig, ze brengen korte broek en ook een regenjas mee.

Ik vraag de vriendinnen of ze elk een kort stukje willen schrijven over de belevenissen van een dag, een soort reisverslag van Zadar.

De reacties op mijn vraag zijn uiteenlopend: ‘Schrijven is niet mijn ding’, ’Ik zal er eens over slapen’, ‘Ik schrijf niet graag, maar wie schrijft die blijft’, ‘Schrijven kan ik niet zo goed, verbeteren daarentegen 😉’… Uiteindelijk zijn ze alle 4 bereid het ook eens te proberen.

Wanneer ik hun teksten lees, word ik emotioneel. Zo mooi!

Lees je mee?

Vegetarisch diner op maandag, Griet vertelt

ovenfrietjes
mango salade

De eerste avond wil ik ze verwennen met een lekker vegetarisch diner.

We zijn deze ochtend reeds vroeg in de weer. Anri komt net terug van de markt. Ondertussen mix ik tapenade en spreads en maak ik verschillende dressings en sausjes.

We wassen en snijden de groenten, bakken vegetarische burgers, stellen groenteschotels samen en maken het dessert.

Rond 9 uur zijn ze samen vertrokken in Gent en ondertussen goed aangekomen op de luchthaven van Charleroi.

Ze zijn waarschijnlijk al goed aan het bijkletsen. We zijn al 50 jaar vriendinnen, dus dat mag gevierd worden met een week vakantie in Zadar.

Stiekem ben ik wel blij dat ze een half uur vertraging hebben. Er is nog heel wat te doen.

Anri staat klaar om ze op te halen aan de luchthaven van Zadar. Ik wacht ze thuis op met een paar hapjes en een glas Kroatische wijn.

Super om elkaar terug te zien. Het lijkt alsof het gisteren was dat we elkaar voor het laatst zagen.

toastjes maken
sushi maken

Ze stellen voor om nog een handje te helpen in de keuken. Philippe maakt de sushi’s, Christel en Marleen vinden het leuk om de hapjes te versieren met eetbare bloemen.

tafel vegetarisch diner

Anri krijgt hulp bij het dekken van de tafel. Ondertussen maakt Frankie foto’s van de schotels.

Het wordt een aangename avond vol kleurrijke hapjes en drankjes, lekker en gezond eten en vooral fijne gesprekken.

Een mooie start!

Fietsen op eiland Ugljan op dinsdag, Mia vertelt

Een hoogtepunt van elke dag is zonder twijfel het gezonde en zeer gevarieerde ontbijt. Een reden om op te staan! Zoals steeds is er keuze in overvloed, met telkens iets verrassends. Vandaag staat een feestelijk glaasje van havermout met vers fruit op het menu.

vegetarisch ontbijt in de veranda

We doen het voor onze eerste dag rustig aan en kiezen voor een fietstocht op eiland Ugljan. Na het vullen van een picknickdoos vol lekkers en onze waterflessen, kiezen we elk een passende fiets. Volgens Anri zijn de vrouwen hier steeds de lastige klanten en ik kan hem geen ongelijk geven😜.

fietsen B&B Kuca Bajlo

Op de veerboot, die we na een 5-tal minuten bereiken, kiezen we voor een plekje op het bovendek. De overtocht alleen al zorgt voor een instant vakantiegevoel!

Na een 20-tal minuten stappen we met de fiets aan de hand aan wal. We kiezen ervoor om de rechterkant van het eiland te verkennen. We volgen voor een groot deel de paden langs de kust. Deze zijn de laatste jaren mooi aangelegd.

fietsen Preko Ugljan

We komen voorbij kleine, gezellige dorpen met oude en nieuwe villa’s, enkele vissershaventjes en heel wat verborgen baaien met prachtig zicht op Zadar en het Velibit gebergte.

Fietsen Ugljan

Op de paden doorheen het binnenland is er af en toe een stevige klim. Even afstappen is soms de enige optie. We houden ook regelmatig halt om de mooie lentebloemen van naderbij te bewonderen. Met een biologe en de juiste app vinden we tal van wilde orchideeën.

orchidee op eiland Ugljan
orchidee eiland Ugljan

Na de fietstocht hebben we een terrasje echt wel verdiend. Een meer dan geslaagde eerste dag!

Voor ons is het de eerste keer dat we niet in volle seizoen, maar in de maand mei hier op vakantie zijn. Het bevalt ons nu al, minder warm en minder druk.

Heerlijk!

Uitstap naar eiland Vir op woensdag 4 mei, Christel vertelt

Het eiland Vir is één van de vele eilanden in de archipel van Zadar en ligt op ongeveer 30km van Zadar.

Via de brug bij Privlaka is het eiland verbonden met het vasteland en dus makkelijk met de auto te bereiken.

Het gelijknamige stadje Vir laten we links liggen. Ons doel is in het ongerepte stukje natuur verderop, wilde asperges te plukken.

Anri plukt asperges

Al direct na het uitstappen duikt Anri de struiken in en komt na 5 minuten terug met een handvol dunne, groene stengels.

Onze wandeling kan beginnen. Eerst even afdalen en dan terug de kleine klif omhoog om het smalle wandelpad aan de baai te bereiken, op zoek naar deze delicatesse.

Wat voor Anri ‘a piece of cake’ is, bleek voor ons toch wel iets moeilijker. De wilde asperges laten zich niet gemakkelijk door ons ongetrainde oog spotten.

Maar niet getreurd, de wandeling op zich is de moeite, met adembenemende uitzichten op de kustlijn en de vele baaien, de bloemenpracht (vele orchideeën zoals de hommelorchis, de tongorchis, paarse wilde irissen …)

wandeling eiland Vir

Na een uurtje wandelen heb ik nog geen enkele bruikbare asperge gevonden. Enkel de dunne en malse bovenste delen zijn geschikt om te eten.

We verspreiden ons op en naast het breder wordende pad, in het struikgewas, tussen de rotspartijen…

En ja: hier en daar steken de fijne stengels boven het struikgewas uit en kunnen we toch elk een waardige bundel asperges bij mekaar plukken, genoeg voor het avonddiner.

picknick op eiland Vir

We eindigen onze tocht met een picknick met uitzicht op één van de prachtige baaien van het eiland.

Voor wie het wandelen nog niet moe is, staat nog een mooie kustwandeling naar het stadje Nin op het programma.

strandwandeling Quen beach Nin

Met als afsluiter een deugddoend terras en een bezoek aan het kerkje met fenomenale akoestiek: The Church of the Holy Cross, waar sommigen onder ons hun mooiste geschal laten horen.

Weer een fantastische dag!

Natuurpark Vransko Jezero op donderdag, Griet vertelt

Onze vrienden hebben zin in een ijsje! Ze wandelen naar Slastičarnica Donat die het beste ijs van de stad Zadar heeft. Anri en ik hebben even geen tijd om een ijsje te likken. Werk in de tuin: tomaten en komkommers willen geplant worden.

We spreken in de namiddag af om een wandeling te maken in het natuurpark Vransko Jezero, het grootste Kroatisch meer op 35 km van Zadar.

Vransko- Jezero
natuurpark Vransko Jezero

In het vogelreservaat van het park, kan je wandelen op een houten pad, aangelegd op palen. Op de verschillende uitkijkposten over het meer hebben we een mooi uitzicht op de rietvelden waarin vele vogelsoorten zich verbergen. We herkennen de purperreiger, het symbool van het meer en de bedreigde dwergaalscholver. Een bezoek aan dit deel van het park is voor elke vogelliefhebber een onvergetelijke ervaring.

We rijden verder naar de top van de heuvel Kamenjak. Ook al is het vandaag bewolkt, iedereen is onder de indruk van alle tinten blauw (en een beetje grijs) van het meer, de zee en de Kornati eilanden.

In Kamenjak staan twee traditionele oude stenen huisjes en een kapel. Vooraleer we een Kroatisch pintje proeven op het panoramisch terras, maken we een wandeling.

wandeling natuurpark Vransko Jezero

Van op de top wandelen we naar beneden via de kloof Orlja Draga.  Het parcours ligt voor een groot deel op rotsen en tussen struikgewas. Het is best een sportieve afdaling. Goede wandelschoenen zijn hier echt een must.

Via de kloof Mernjača klimmen we terug naar boven. We hebben een biertje en een lekker stuk chocolade verdiend 😉.

restaurant Vrankso Jezero

We krijgen natuurlijk ook honger. Anri heeft een tafeltje gereserveerd in het restaurant van de Turkse nederzetting Mašković Han, vlakbij het natuurpark. Het monumentaal pand uit de 17e eeuw is gerenoveerd en omgebouwd tot een erfgoedhotel met restaurant.

Gezellig!

Roški Slap, waterval van de Krka op vrijdag, Marleen vertelt

De grote watervallen van het nationaal park Krka zijn een erg  populair natuurverschijnsel in Kroatië. Wij kiezen om de kleinere en minder toeristische waterval Roški Slap te bezoeken samen met een mysterieuze grot in de omgeving.

Roski slap Krka waterval

Ook al regent het, dit is geen reden om onze wandeling in het water te laten vallen. We vinden het zelfs nog plezanter.

wandeling Roski Slap Krka waterval

De grot is heel hoog gelegen in een rots. Gelukkig zijn er 517 trappen voorzien. Hoe hoger je komt, hoe mooier en indrukwekkender het uitzicht.

trappen Roski Slap naar grot

Als je de donkere grot binnentreedt, zie je een paar oermensen aan het werk. Verschietachtig. Er is eentje die recht staat, die lijkt op mijn schoonbroer in zijn jonge jaren, haha.

Terug beneden aan de waterval bevindt zich een gezellige eetgelegenheid : Agroturizam Kristijan. Daar hebben we onze hongerige magen gevuld met oerechte, zuivere, ambachtelijke ham, kaas, brood, olijfolie en wijn. Het heeft gesmaakt  😋.

In een klein winkeltje kan je mooie souvenirtjes kopen. Daarnaast is er een ruimte waar kinderen hun werkjes met natuurlijke, eenvoudige materialen tentoonstellen. Ik doe hier ideetjes op om met mijn kleinkinderen te knutselen.

In de namiddag bezoeken we het Servisch-Orthodox klooster, de Krka Monastery,  Het klooster met een fraai kerkje met mooie iconen, ligt op 3.5 km van Kistanje, in een baai van de rivier. We maken kennis met één van de 100 jongens die er verblijven en theologie studeren.

Eén van de kloosterlingen opent de wijnkelder. We vangen een glimp op van de rijk gevulde kelder met wijn en gedroogde hespen. Het is niet de bedoeling dat bezoekers dit zien en we krijgen meteen de deur op onze neus.

Bam!

Zeilen naar de Kornati eilanden op zaterdag, Carine vertelt

Vroeg opstaan, nog een koffie of thee met een koekje om niet met een lege maag te moeten vertrekken.

Te voet gaan we naar de jachthaven, waar de zeilboot mét ervaren schipper, een neef van onze gastheer, op ons ligt te wachten.

Het aan boord gaan is toch een beetje een uitdaging. Anri weet ons perfect te helpen waar nodig.

De trossen worden losgegooid en op motor verlaten we de haven. Al vlug varen we onder de brug door die het eiland Ugljan met het eiland Pasman verbindt. Eventjes krijgen we de indruk dat we er net niet onderdoor kunnen met de hoge mast, de brug is 16.5 m hoog.

Anri is al druk in de weer om een lekker en uitgebreid ontbijt klaar te zetten in de kajuit: fruit, yoghurt, kaas, zelfgemaakte confituren, verschillende soorten brood …

Na het eten zoeken we ons plekje op het dek.

genieten op zeilboot Kornati

Afhankelijk van de windsterkte en de windrichting worden 1 of 2 zeilen bijgezet. Onze schipper geeft aanwijzingen om hier en daar een handje toe te steken, touwen te vieren en aan te trekken. Luc mag  zelfs af en toe het roer overnemen. Niet evident, bij de minste bijsturing verander je vrij vlug van richting.

Kornati eilanden met de zeilboot

De Kornati-eilanden komen in zicht. Kaal en rotsachtig, nauwelijks begroeid met een lichtgroene vegetatie. Althans in de lente, na de zomer liggen ze er verdord bij weet Anri ons te vertellen.

We hebben geluk! Twee dolfijnen komen ons vergezellen. Hun sierlijk op en ondergaan in het water… prachtig.

dolfijn Kornati eilanden
Kornati eilanden zeilboot touwen vieren

De zeilen worden bijgezet, wind en water, één met de natuur en telkens weer andere vergezichten om al dit moois te bewonderen. We bereiken de plek om voor anker te gaan.

Om te zwemmen is het nog te vroeg op het jaar want het zeewater is nog te koud.

Anri heeft ondertussen de tafel gedekt, een voortreffelijk buffet van brood, beleg, fruit, verse groentjes met kruiden uit de tuin, de huiswijn, … het smaakt! Samen doen we de afwas.

Terug het dek op om de terugtocht aan te vatten. Geanimeerde gesprekken tussen Anri en de schipper in het Kroatisch, alsof ze elkaar in lang niet hebben gezien. Weten wij veel wat ze allemaal te vertellen hebben. Blijkt dat ze wekelijks deze tocht samen doen😊.

Stilletjes aan komt Zadar weer in zicht. Griet en Mia staan ons op te wachten aan de haven.

Het enthousiasme is groot, het overweldigende van de natuur, het varen in alle stilte met alleen het wapperen van de zeilen, het gezelschap, de voortreffelijke maaltijden, een ervaren schipper met zijn ‘co-piloot’…

Een must do!

Stadsrondleiding, loopwedstrijd en diner in Zadar op zondag, Griet vertelt

Onze gasten plannen een dagje Zadar in en krijgen een stadsrondleiding in het Nederlands door stadgids Philip. Ook al hebben allen Zadar al één of meerdere keren bezocht, Philip neemt hun mee naar nog onbekende plekjes en vertelt met een licht West-Vlaams accent over de geschiedenis van Zadar.

wings for life Zadar

Om 13.00 u sta ik aan de start van de loopwedstrijd Wings for Life world run. Van mijn supporters krijg ik alle steun. Na anderhalf uur lopen haal ik met trots de 15 km!

Na de wedstrijd valt de regen met bakken uit de hemel.  ‘Coffee & Cake’ is de ideale sweet and tasty plek om te schuilen.

Ons favoriete restaurant Pet Bunara is de beste plaats om de vakantie in Zadar met stijl af te sluiten.

Een onvergetelijke week in Zadar

Anri brengt onze vrienden terug naar de luchthaven van Zadar.

Iedereen komt veilig thuis en ondertussen regent het Whatsappjes met bedankjes, foto’s en mooie herinneringen.

Een onvergetelijk week in Zadar!

PS

Heb je genoten van ons reisverslag? Een reactie hieronder vinden we altijd leuk.

Lees ook

De beste tips en de leukste dingen om te doen op eiland Šolta, Kroatië